4. solis - Pakalpojumu sniedzēju atlase
Nē, ja pilnvarotā persona ir dzīvokļu īpašnieku biedrība, tai līguma noslēgšanai ar būvnieku un citiem pakalpojumu sniedzējiem ir jāveic tirgus izpēte. Lūdzam skatīt plašāku informāciju Altum sagatavotajos ieteikumos “Ieteikumi piegādātāju atlasei Atveseļošanas fonda daudzdzīvokļu māju energoefektivitātes programmā” Altum tīmekļvietnē sadaļā Daudzdzīvokļu māju energoefektivitāte 2022 -2026 –> “Kā pieteikties” –> 4.solī “Pakalpojumu sniedzēju atlase”.
Nē, ja pilnvarotā persona ir Publisko iepirkumu likuma subjekts, tai līguma noslēgšanai ar būvnieku un citiem pakalpojumu sniedzējiem ir jāveic iepirkums atbilstoši Ministru kabineta 28.02.2017. noteikumiem Nr.104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”, pamatojoties uz Publisko iepirkumu likuma 5.panta 19.punktā noteikto izņēmumu.
Jā, jebkura līguma noslēgšanai – gan par energoaudita veikšanu un energosertifikāta sagatavošanu, gan tehniskās apsekošanas veikšanu un tehniskās apsekošanas atzinuma sagatavošanu, ja šis pakalpojums nav iekļauts tehniskās dokumentācijas sagatavošanā, par tehniskās dokumentācijas sagatavošanu un autoruzraudzības veikšanu, būvuzraudzības veikšanu, projekta vadības pakalpojumiem, ESKO pakalpojumiem un visbeidzot – būvdarbu veikšanu, pilnvarotajai personai ir jāveic piegādātāju atlase, attiecīgi, veicot tirgus izpēti vai iepirkumu atbilstoši Ministru kabineta 28.02.2017. noteikumiem Nr.104 “Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem”.
Altum neiesaka veikt atsevišķu iepirkumu par tehniskās dokumentācijas sagatavošanu un autoruzraudzības veikšanu, jo salīdzinoši bieži ir novērojama situācija, ka potenciālais piegādātājs, apzinoties to, ka saskaņā ar Būvniecības likuma 16.panta trešo daļu būvprojekta izstrādātājam ir tiesības veikt autoruzraudzību, līdz ar to pilnvarotajai personai būs pienākums slēgt līgumu par autoruzraudzības pakalpojumu ar tehniskās dokumentācijas autoru, tehniskās dokumentācijas izstrādes pakalpojumu piedāvā sniegt par zemāku cenu, savukārt autoruzraudzības pakalpojumu vēlāk piedāvā sniegt par cenu, kas būtiski pārsniedz vidējo tirgus cenu, tādējādi kopumā pilnvarotā persona par tehniskās dokumentācijas izstrādi un autoruzraudzību samaksā vairāk, nekā tas būtu, ja piedāvājumu izvēlē tiktu ņemta vērā kopējā šo pakalpojumu cena. Tāpēc Altum iesaka veikt piegādātāju atlasi uzreiz par abu pakalpojumu - tehniskās dokumentācijas izstrādes un autoruzraudzības veikšanu, izvēloties izdevīgāko piedāvājumu, ņemot vērā abu šo pakalpojumu kopējo cenu. Tā kā nereti starp abu šo pakalpojumu sniegšanu paiet būtisks laika periods (dažkārt pat vairāki gadi), šādā gadījumā ieteicams līgumā paredzēt iespēju noteiktā procentuālā apmērā pārskatīt piedāvāto autoruzraudzības pakalpojuma cenu gadījumos, ja no līguma slēgšanas par tehniskās dokumentācijas izstrādi līdz autoruzraudzības pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai ir pagājis noteikts periods un piegādātājs spēj objektīvi pamatot izmaksu pieaugumu. Otra iespēja kā izvairīties no šādas situācijas ir paredzēt tehniskās dokumentācijas izstrādes līgumā nosacījumu, ka pēc tehniskās dokumentācijas izstrādes un pieņemšanas nodošanas akta parakstīšanas tehniskā dokumentācija pilnībā pāriet pasūtītāja īpašumā un pasūtītājam ir tiesības to nepieciešamības gadījumā pārveidot, kā arī tehniskās dokumentācijas izstrādātājs atsakās no savām tiesībām veikt autoruzraudzību.
Tirgus izpēti ieteicams veikt ar e-pasta starpniecību, nosūtot uzaicinājumu iesniegt piedāvājumus vēlams ne mazāk kā trim, bet vislabāk – vismaz pieciem attiecīgā tirgus dalībniekiem. Pasūtītājam jāsaglabā pierādījumi par izsūtītajiem uzaicinājumiem un saņemtajiem piedāvājumiem, kā arī pasūtītājam rakstiski jādokumentē saņemto piedāvājumu izvērtēšanas un piegādātāju izvēles process, sagatavojot protokolu vai lēmumu. Par citām tirgus izpētes metodēm plašāku informāciju iespējams iegūt Iepirkumu uzraudzības biroja izstrādātajos ieteikumos “Ieteikumi pasūtītājiem, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un finansējuma saņēmējiem tirgus izpētes veikšanā”.
Pasūtītājam būtu jāaptaujā vēlams ne mazāk kā trīs, bet visieteicamāk – vismaz piecus potenciālos piegādātājus. Lai būtu iespējams izvērtēt piegādātāju piedāvāto cenu atbilstību tirgus cenai, tādējādi nodrošinot finansējuma efektīvu izmantošanu, tirgus izpētes laikā ir jāiegūst cenu piedāvājumus no ne mazāk kā diviem savstarpēji nesaistītiem piegādātājiem. Ja no visiem piegādātājiem, kas uzaicināti iesniegt piedāvājumu, piedāvājumu iesniedz tikai viens piegādātājs, pasūtītājam jāuzaicina vēl citus piegādātājus iesniegt savus piedāvājumus, līdz tiek saņemts vismaz vēl viens piedāvājums.
Pilnvarotajai personai ir jāņem vērā, ka nebūtu pieļaujams, ka projekta īstenošanā, tai skaitā piegādātāju atlasē, iesaistīto personu funkcijas neatkarīgi un objektīvi traucētu pildīt iemesli, kas saistīti ar ģimeni, emocionālajām saitēm, politisko vai nacionālo piederību, ekonomiskajām interesēm vai jebkādām citām tiešām vai netiešām personīgajām interesēm. Līdz ar to pilnvarotajai personai ne tikai jāizskaidro visām projekta īstenošanā iesaistītajām personām, kas ir uzskatāma par interešu konflikta situāciju un ka šāda situācija nebūtu pieļaujama, bet arī jāveic aktīvas darbības interešu konflikta novēršanai. Lai nodrošinātu interešu konflikta novēršanu, pasūtītājam ir jānoskaidro informāciju par pilnvarotās personas amatpersonu (visu valdes vai padomes locekļu), dalībnieku, akcionāru, patiesā labuma guvēju, pārstāvēttiesīgo personu un iepirkuma komisijas locekļu (ja ir izveidota iepirkuma komisija) esošajām un bijušajām (iepriekšējo 24 mēnešu periodā) darba vietām un visiem minēto personu radiniekiem, lai varētu pārbaudīt, vai kāds no līgumiem projekta īstenošanai netiek slēgts ar tādu piegādātāju, ar kuru pilnvarotajai personai ir interešu konflikts.
Visām pilnvarotās personas amatpersonām (visiem valdes vai padomes locekļiem), dalībniekiem, akcionāriem, patiesā labuma guvējiem, pārstāvēttiesīgajām personām un iepirkuma komisijas locekļiem (ja ir izveidota iepirkuma komisija) jāparaksta apliecinājumu par to, ka minētās personas un to radinieki neatrodas interešu konfliktā ar piegādātāju, kuram piešķirtas līguma slēgšanas tiesības.
Ar plašāku informāciju par to, kā izvairīties no interešu konflikta, iespējams iepazīties Iepirkumu uzraudzības biroja skaidrojumā "Interešu konflikta aktuālie jautājumi publiskajos iepirkumos" un Eiropas Komisijas paziņojumā “Norādījumi par izvairīšanos no interešu konfliktiem un to pārvaldību saskaņā ar Finanšu regulu”.
No krāpšanas, korupcijas un konkurences pārkāpumiem ir iespējams izvairīties:
- piegādātāju atlases organizēšanā iesaistot vismaz divus pilnvarotās personas pārstāvjus, lai nodrošinātu caurspīdīgāku piegādātāju atlases norisi;
- sagatavojot iepirkuma priekšmeta aprakstu tā, lai noteiktiem piegādātājiem tas neradītu priekšrocības vai pamatojumu noraidīšanai;
- neiesaistot potenciālos piegādātājus piegādātāju atlasē (piemēram, iepirkuma priekšmeta apraksta sagatavošanā vai citu piedāvājumu izvērtēšanā);
- paziņojot visiem piegādātājiem piedāvājumu izvēles kritēriju (piemēram, tas var būt tikai cena vai arī cena un citi kritēriji, kas saistīti ar līguma izpildes kvalitātes uzlabošanu);
- tirgus izpētē aptaujājot vismaz trīs savstarpēji neatkarīgus uzņēmumus, kas aktīvi darbojas iepirkuma priekšmeta jomā;
- piegādātāju atlasē atbilstoši MK noteikumiem Nr. 104 publicējot paziņojumu par līgumu;
- pārliecinoties, ka piedāvājumu iesniegušie pretendenti nav savstarpēji saistīti (piedāvājumu dokumentos nav norādītas vienas kontaktpersonas/ vienādas adreses/ dokumentu “Properties” nav viens dokumentu sagatavotājs (vai rediģētājs, ja veidni sagatavojis finansējuma saņēmējs u.c.), pārliecinoties, piemēram, Uzņēmuma reģistra tīmekļa vietnē (bez maksas) vai Lursoft vai firmas.lv datu bāzē, ka uzņēmumu amatpersonas nav vienas un tās pašas personas un tml.;
- nodrošinot, ka saņemtie piedāvājumi tiek izvērtēti atbilstoši iepriekš noteiktajiem izvēles kritērijiem, nepieļaujot nepamatotu piedāvājumu noraidīšanu formālu iemeslu dēļ (piemēram, kāda neiesniegta dokumenta dēļ), pirms piedāvājuma noraidīšanas lūdzot sniegt skaidrojumu / papildu informāciju un tml.
- veicot pārbaudi https://sankcijas.fid.gov.lv/search, vai uz uzņēmumu, kam piešķirtas līguma slēgšanas tiesības, nav attiecināmas Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 11.1 pantā noteiktās sankcijas;
- nodrošinot, ka vieni un tie paši projektā paredzētie energoefektivitātes pasākumi nav tikuši, netiek un tos nav plānots finansēt no citiem Eiropas Savienības fondu, citu finanšu instrumentu, valsts vai pašvaldības līdzekļiem;
- līguma izpildes laikā rūpīgi pārbaudot veikto darbu kvalitāti un iesniegto rēķinu atbilstību faktiski veikto darbu apjomam, nepieļaujot apmaksas veikšanu par neizpildītiem darbiem;
- līguma izpildes laikā nepieļaujot tādus grozījumus līgumā, kas liecina par īpašu labvēlību pret izpildītāju (piemēram, būtiski pagarināts līguma izpildes termiņš bez objektīva pamatojuma, pieļauta speciālistu nomaiņa pret tādiem, kuriem ir daudz zemāka kvalifikācija, pieļauta materiālu nomaiņa pret mazāk kvalitatīviem, nesamazinot cenu u.c.), kas varētu liecināt par iespējamo korupciju.
Ja tehniskās dokumentācijas izstrādes līgumā nav paredzēts, ka izstrādātā dokumentācija, tai skaitā autora mantiskās tiesības, pēc dokumentu izstrādes pāriet pasūtītāja īpašumā un projektētājs nav atteicies no tiesībām veikt autoruzraudzību, pasūtītājam faktiski nav citu iespēju, kā slēgt līgumu par autoruzraudzības veikšanu ar šo uzņēmumu. Vienlaikus pasūtītājam jāvienojas ar uzņēmēju par tādu pakalpojuma cenu, kas atbilst vidējām attiecīgā pakalpojuma tirgus cenām. Pakalpojuma tirgus cenas noteikšanai pasūtītājs veic informatīvu cenu aptauju.
Jā, cenu aptauju būvdarbiem iespējams veikt arī pirms ir saņemts Altum sākotnējais atzinums par kapitāla atlaides rezervēšanu. Šādā gadījumā aicinām cenu aptaujas uzaicinājumā potenciālajiem pretendentiem norādīt, ka būvdarbu līgums tiks slēgts tikai gadījumā, ja ar Altum tiks noslēgts atbalsta līgums par energoefektivitātes paaugstināšanas projekta īstenošanu.