Biežāk uzdotie jautājumi
Aicinām programmas interesentus iepazīties ar 16.10.2024 Ekonomikas ministrijas skaidrojumiem par ēku energosertificēšanu.
Atgādinām, ka Ēkas energosertifikāts ar pielikumiem jāsagatavo saskaņā ar Ministru Kabineta noteikumiem Nr. 222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi".
Programmā plānotas vēl vairākas atlases kārtas - līdz tiks rezervēts viss programmā pieejamais finansējums.
Projektu vērtēšanas kritēriji noteikti Programmu regulējošajos MK noteikumos. Atlases kārtai saistošie nosacījumi noteikti attiecīgās atlases kārtas Nolikumā un tā Pielikumā.
Kapitāla atlaide ir atbalsts, ko piešķir (rezervē) apstiprinot aizdevumu projektam, bet piemēro (izmaksā aizdevuma pamatsummas atmaksai) pēc projekta īstenošanas un projektā plānoto mērķu sasniegšanas. Kapitāla atlaidi var saņemt tikai tad, ja projekts īstenots, piesaistot aizdevumu vismaz kapitāla atlaides apmērā.
Jā, tomēr jāņem vērā, ka maksimālais kapitāla atlaides apmērs ir 1.5 milj.EUR saistītu uzņēmumu grupai kopā.
Detalizēti nozaru un darbību ierobežojumus skatīt ŠEIT.
Atbalstam nevar pieteikties:
- Komersanti, kuru pamatdarbības nozare ir kāda no zemāk minētajām, ja neplāno projektu realizēt atbalstāmajā nozarē un nodrošināt darbības un izmaksu nošķiršanu:
- lauksaimniecības produktu primārā ražošana A (01.1- 01.6)
- zivsaimniecības un akvakultūra A (03.00 – 03.22); C (10.20; 10.41)
- tabakas izstrādājumu ražošana C (12.00)
- NACE 2. red. nodaļa “Sauszemes transports un cauruļvadu transports”. Izņemot 49.32 grupu “Taksometru pakalpojumi” un 49.42 grupa “Individuālie kravu pārvadāšanas pakalpojumi”
- NACE 2. red. nodaļa “Ūdens transports”
- NACE 2. red. nodaļa “Gaisa transports”
- azartspēles un derības R (92.00)
- Biedrības un nodibinājumi
DE MINIMIS ATBALSTS (Komisijas regula Nr. 2023/2831) var tikt piešķirts, ja
- pieprasītā kapitāla atlaide nepārsniedz vienam vienotam uzņēmumam pieejamo de minimis limitu
- projekts nav uzsākts pirms 20.09.2022
- projekts nav pabeigts pirms atbalsta piešķiršanas (lēmums par aizdevumu)
VGAR ATBALSTS (Komisijas regula Nr. 651/2014) var tikt piešķirts, ja
- pieprasītā kapitāla atlaide pārsniedz pieejamo de minimis limitu
- projekts nav uzsākts pirms pieteikuma dalībai programmā (atlasē)
- projekts nav pabeigts pirms atbalsta piešķiršanas (lēmums par aizdevumu)
Ja tiks piemērots de minimis atbalsts, tad projekts var būt uzsākts ne agrāk 20.09.2022. Pārējos gadījumos projektu var uzsākt tikai pēc atlases pieteikuma iesniegšanas.
Par uzsāktu projektu uzskatāms projekts, ja ir noticis ar ieguldījumu saistītu darbu sākums, kas norāda, ka īstenošana ir uzsākta, t.i., būvdarbu sākums vai pirmā juridiski saistošā apņemšanās pasūtīt iekārtas/ aprīkojumu vai pakalpojumu, vai citas saistības, kas padara ieguldījumu neatgriezenisku (atkarībā no tā, kas notiek pirmais), piemēram:
- noslēgts līgums un līgums neparedz aizņēmējam tiesības atkāpties no tā pirms pakalpojuma/ preces saņemšanas;
- noslēgts līgums vai priekšlīgums, vai apvienotās projektēšanas un būvniecības līgums, kurā nav nepārprotami atrunāts, ka jebkādas darbības projekta ietvaros tiks uzsāktas tikai pēc pieteikuma saņemšanas un atruna par līguma pārtraukšanu bez sekām, ja netiks saņemts publiskais atbalsts projekta īstenošanai;
- aizņēmējs ir veicis avansa maksājumu noslēgtā līguma ietvaros;
- ir uzsākti projekta īstenošanas darbi (piemēram, būvdarbi- demontāžas darbi, būvlaukumu teritorijas sagatavošanas darbi, citi ar būvniecību saistītie darbi, kas fiziski ir uzsākti vai pabeigti un par kuriem ir samaksāts vai par tiem vēl tiks samaksāts atkarībā no tā, kas no iepriekš minētā iestājas pirmais vai tiek veikti iekārtu/aprīkojuma uzstādīšanas sagatavošanas darbi, citi ar iekārtu/aprīkojuma uzstādīšanu saistītie darbi, kas fiziski ir uzsākti vai pabeigti un par kuriem ir samaksāts vai par tiem vēl tiks samaksāts atkarībā no tā, kas no iepriekš minētā iestājas pirmais).
Attiecībā uz uzņēmējdarbības vietai piederošu aktīvu iegādi “darbu sākums” ir brīdis, kad tiek iegādāti aktīvi, kas ir tieši saistīti ar iegādāto uzņēmējdarbības vietu. Zemes pirkšanu un sagatavošanās darbus neuzskata par darbu sākumu.
Projekta kopējās izmaksās nevar iekļaut:
- ēkas energosertifikāta, energoaudita sagatavošanas izmaksas
- iekārtu iegādes izmaksas, ja iekārtas neaizstāj esošās ražošanas iekārtas
- lietotu iekārtu iegādes izmaksas
- teritorijas labiekārtošanas un apzaļumošanas izmaksas
- jebkāda veida pārvietojamās tehnikas un transportlīdzekļu iegādes izmaksas
- izmaksas, kas radušās, pamatojoties uz noslēgtu darba līgumu
- izmaksas, kas saistītas ar fosilos energoresursus izmantojošas iekārtas nomaiņu pret citu fosilos energoresursus izmantojošu iekārtu
- izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, nav samērīgas, pamatotas utt.
Projekta izmaksās var iekļaut:
- attiecināmo izmaksu PVN, taču to neietver kapitāla atlaides aprēķinā
- izmaksas, kas pārsniedz noteiktos izmaksu ierobežojumus (nosaka atkarībā no kapitāla atlaides aizdevumam piemērotā Vispārējās atbrīvojuma regulas (VGAR) panta), sīkāk skatīt šeit: Palīgmateriāls attiecināmo izmaksu noteikšanai atbalstam, kas tiks sniegts saskaņā ar VGAR
Nē, lietotu iekārtu iegādei programmas atbalsts netiek piešķirts
Jā, bet ņem vērā! Īpašuma nomas, lietojuma tiesības vai apbūves tiesības būs jānostiprina zemesgrāmatā uz termiņu, kuru Altum noteiks, individuāli izvērtējot projektu.
Nē, projektu var īstenot tikai nedzīvojamās ēkās.
Nē, tomēr jāveic tirgus izpēte, t.i., jāapzina vismaz divu piegādātāju/pakalpojumu sniedzēju piedāvājumi.
Būvniecības pakalpojumu iegādi no saistītajām personām ir pieļaujams veikt, ja komersants ir veicis cenu aptauju, kurā piedāvājumus snieguši vismaz 3 būvniecības pakalpojumu sniedzēji. Komersants kā būvniecības pakalpojumu sniedzēju ir izvēlējies zemāko cenu izteikušo būvniecības pakalpojumu sniedzēju, vai arī ir pamatojis, kāpēc izvēlēts konkrētais būvniecības pakalpojumu sniedzējs vai kāpēc nav iespējams iesniegt piedāvājumus ar vismaz 3 būvniecības pakalpojumu sniedzējiem.
Nē, programmas ietvaros atbalstāmi ir tikai būvdarbi esošo ēku norobežojošās konstrukcijās ar mērķi sasniegt augstāku energoefektivitātes līmeni, bet nav atbalstāma jaunu ēku būvniecība.
Lai kvalificētos dalībai programmā, komersantam nedrīkst būt grūtībās nonākuša uzņēmuma pazīmes vai nedzēsti kavējuma ziņojumi ārējos kredītreģistros.
Parādi nedrīkst pārsniegt 150,-EUR.
Nē. Programmā nav atbalstāma refinansēšana.
Pretendentiem, kas izturējuši atlasi, pirmkārt jāvēršas ar finansējuma pieprasījumu savā bankā, informējot, ka pieteikums izturējis atbalsta programmas atlasi. Pēc bankas pozitīva lēmuma jāiesniedz pieteikums paralēlajam aizdevumam kapitāla atlaides apmērā Altum.
Pretendents var vērsties pēc tiešā aizdevuma Altum.
Jaunu saistību uzņemšanos pretendentam ir jāsaskaņo ar savu banku, ja šādu saskaņojumu paredz noslēgtie saistību līgumi.
Nē, par katru atbalsta jomu (energoefektivitāte, atjaunojamā enerģija) jāiesniedz atsevišķs pieteikums dalībai programmā un aizdevuma/paralēlā aizdevuma pieteikums. Vienā atlases kārtā var iesniegt vairākus pieteikumus vienā vai vairākās atbalsta jomās, nepārsniedzot kopējo pieprasītās / apstiprinātās kapitāla atlaides apmēru saistīto uzņēmumu grupai 1.5 milj.EUR.
Primārās enerģijas un siltumnīcefekta gāzu (CO2) apjomu aprēķina saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumiem Nr. 222, piemērojot kopējo primārās enerģijas faktoru un oglekļa dioksīda (CO2) emisijas faktoru saskaņā ar šo noteikumu 6.pielikumu. Ja uzstādīsiet tikai saules vai vēja elektrostaciju vai iegādāsieties elektroauto, izmantojiet atbilstošo veidlapu “Projekta energoresursu ietaupījuma aprēķins” – tajā rādītāji tiks aprēķināti automātiski. Ja veiksiet energoefektivitātes pasākumus vai uzstādīsiet citas ataunojamo energoresursu iekārtas – rādītājus novērtēs un aprēķinās energoauditors
Ja tiek plānots veikt energoefektivitātes pasākumus ēkās, kopējais primārās enerģijas ietaupījums jāaprēķina saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumiem Nr. 222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi".
Minimālais programmā sasniedzamais kopējais primārās enerģijas ietaupījums ir 30%. Ja viena projekta ietvaros īsteno energoefektivitātes pasākumus gan ēkās, gan ražošanas iekārtās, tad ēkās jānodrošina vismaz 20% ietaupījums (kopā projektā - vismaz 30%).
Energoefektivitātes uzlabojums par vismaz 30% - priekšnosacījums, lai kvalificētos atbalstam iekārtas nomaiņai. Metodiku, pēc kādas energoefektivitātes uzlabojums tiek aprēķināts, izvēlas un pamato energoauditors – vai aprēķins tiek veikts par kopējo patēriņu gadā, uz vienu produkcijas vienību, vienu darba stundu vai citu salīdzināmu vienību.
Būtiski, ka attiecināmās izmaksas ir izmaksas, kas tieši saistītas ar energoefektivitātes pieaugumu. Tātad, ja uzņēmums iegādājas iekārtu ar augstāku ražību, nekā esošajai, aizvietojamajai iekārtai, tad, lai korekti noteiktu attiecināmās izmaksas, uzņēmumam jāsalīdzina izmaksas jaunajai iekārtai ar līdzvērtīgas ražības, bet mazāk energoefektīvu iekārtu, ko uzņēmums iegādātos bez atbalsta.
Energoauditors jāpiesaista energoefektivitātes paaugstināšanas un atjaunojamo energoresursu pasākumiem, izņemot ja plāno tikai elektroenerģijas ražošanu no saules vai vēja resursiem.
Akceptējamie speciālisti:
- Akreditēts uzņēmumu energoauditors, juridiska persona (aktuāls saraksts pieejams Būvniecības Informācijas sistēmā: https://bis.gov.lv/bisp/lv/energy_auditors)
- Sertificēts speciālists ēku energoefektivitātes jomā (aktuāls saraksts pieejams Būvniecības Informācijas sistēmā: https://bis.gov.lv/bisp/lv/expert_certificates)
- Komersanta darbinieks – Energopārvaldnieks, ja Komersantam ir spēkā esošs ISO 50001 sertifikāts, kas apliecina, ka uzņēmumā ieviesta Energopārvaldības sistēma atbilstoši ISO 50001 standartam.
Iepriekšējo 12 mēnešu laikā patērētais enerģijas apjoms attiecīgajā sistēmas pieslēgumā, vai visos komersanta objektos kopā, ja komersants pēc projekta realizācijas kļūst par neto norēķinu sistēmas dalībnieku, jādala ar 0,8, tādējādi iegūstot maksimālo pieļaujamo saražojamās enerģijas apjomu no atjaunojamiem energoresursiem gada griezumā.
Saražotās enerģijas apjoms var būt lielāks, ja plānots uzstādīt papildu enerģijas patērētājus, kā rezultātā patērētās enerģijas apjoms turpmāk būs lielāks, nekā bijis līdz šim. Tādā gadījumā dati par pašpatēriņu jāuzkrāj 12 mēnešus pēc sistēmas uzstādīšanas.
Saules paneļa (iekārtas) uzstādīšanai uz būves vai uz zemes pašam par sevi nevajag būvniecības ieceres dokumentāciju, neatkarīgi no tā potenciālās jaudas. Par būvdarbiem tiek uzskatīti tikai darbi saistībā ar šo paneļu darbībai nepieciešamā ārējā inženiertīkla izbūvi.
Tādējādi, ja nav nepieciešams veikt būvdarbus, piemēram, ēkas vai jumta nesošo konstrukciju pastiprināšana vai inženiertīkla pievada izbūve, saules paneļu izvietošanai nav nepieciešama būvvaldes atļauja.
Savukārt, ja iekārtas funkcionēšanas, ierīkošanas vai izvietošanas nodrošināšanai ir nepieciešams veikt būvdarbus, tad piemērojams būvniecības regulējums atkarībā no plānotajiem būvdarbiem.
Vēršam uzmanību uz to, ka gadījumā, ja nav piemērojams būvniecības regulējums, ēkas īpašniekam tik un tā ir pienākums ievērot vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, lokālplānojuma vai detālplānojuma prasības.
Uzstādāmās elektroenerģiju ražojošās tehnoloģijas minimālā jauda nav ierobežota, tomēr jāņem vērā, ka minimālā aizdevuma summa ir 10 000 EUR - ja projekta attiecināmās izmaksas ir zemākas, atbalstu piešķirt nebūs iespējams.
Mikroģenerācijas gadījumā sadales tīkla operators izvērtēs nepieciešamību izsniegt tehniskos noteikumus / prasības. Ja tādi netiek izsniegti, tad pie iesniedzamiem dokumentiem jāpievieno sarakste ar sadales tīkla operatoru, kas nepārprotami apliecina, ka mikorģeneratora pieslēgšana esošajam elektrotīklam ir atļauta bez tīkla pārbūves.
Iesakām konsultēties ar iekārtu piegādātāju par piemērotāku tehnisko risinājumu. Uzskaiti var nodrošināt ar, piemēram, Smart Meter
Nē, programmā atbalsts paredzēts komersantu pašpatēriņa nodrošināšanai – iekārtas elektroenerģijas ražošanai uzstādāmas ar nosacījumu, ka vismaz 80% no saražotās enerģijas tiks izlietots komersanta paša patēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos komerstanta objektos kopā, ja komersants pēc projekta realizācijas kļūst par neto norēķinu sistēmas dalībnieku.
- 6 mēnešu laikā pēc projekta realizācijas – energoefektivitātes projektiem un atjaunojamo energoresursu projektiem, kur ir pieejama informācija par pēdējo 12 mēnešu enerģijas patēriņu
- 14 mēnešu laikā pēc projekta realizācijas - atjaunojamo energoresursu projektiem, kur NAV PIEEJAMA informācija par pēdējo 12 mēnešu enerģijas patēriņu vai arī pēc projekta īstenošanas plānots, ka enerģijas patēriņš varētu būt lielāks par līdz šim esošo ir pieejama informācija par pēdējo 12 mēnešu enerģijas patēriņu.
Jautājumus par pieteikumu sagatavošanu un iesniegšanu sūti uz e-pasta adresi: ued@altum.lv, atbildēsim 5 darba dienu laikā.
Darba laikā aicinām arī zvanīt Altum reģionālajiem centriem, kontakti šeit vai Altum uzņēmumu energoefektivitātes daļai, tālr.nr. 28320125
Altum nedrīkst sniegt konsultācijas par jau iesniegtiem pieteikumiem atlases kārtas ietvaros.
